Me is Mine

Wednesday 10 December 2014

BIO SELEZA.... RAHSIA KESIHATAN UNTUK WANITA


Pernah terfikir tak tuala wanita boleh menjadi satu keperluan yang sangat penting yg perlu dititikberatkan bukan sekadar tuala pakai buang??? Bagi nora, bila datang ehemmm just pakai pad yg boleh menampung sepanjang tempoh bendera merah. 

Tak pernah terfikirpun bahan yg digunakan untuk menghasilkan pad yang nora pakai setiap bulan tu, elok ke ada kesan yang tak elok ke. yang penting murah kan dan menjimatkan (sayalah tu!!:P)


Tiada satu standard piawaian yang ditetapkan untuk memilih pad dengan betul.. lagipun kita ni selalu terpengaruh dengan iklan tv..
so should be ok la kot.. 

Pada zaman dulu diorang tak gunakan pad macam yang kita pakai sekarang. nora pun dulu mula dengan gunakan kain batik potong kecik-kecik dan lipat untuk jadikan alas semasa ehemmm.. ada juga yang gunakan tuala 'good morning' dan juga kain lampin baby..ngeee.. So lepas pakai basuh elok-elok dan guna semula.


Pad yang terawal yang nora ingat dan agak popular dulu jenama 'Sanita'. Kalau pergi kedai siap balut dengan suratkhabar.. maluuuuu!!! 

Perubahan zaman dan teknologi yang semakin maju membuatkan tuala wanita pun berevolusi. Macam-macam brand dan jenis tuala wanita yang boleh didapati dipasaran. Ada tampon, pantyliner, siap bersayap bagai dan macam-macam jenis lagi. 


Secara zahirnya kewujudan tuala wanita moden ni sangat la baik sebab memudahkan kehidupan seharian kita sebagai wanita kan. Tapi ada yang kita tak tahu dan kurang ambil tahu tentang tuala wanita. Selalu kita terlepas pandang tentang sejarah kejadian tuala wanita yang kita pakai setiap hari ni.. 

Pernah tak kita periksa dan tilik apa sebenarnya yang digunakan dalam tuala wanita kita. Secara jujur nora sendiripun tak pernah terfikir dan tergerak hati pun untuk nak tengok kandungan tuala wanita yang nora pakai. 

Sampailah satu hari tu berkesempatan mendengar ceramah yang dianjurkan oleh Syarikat tentang tuala wanita. Punya la terkejut bila kita ketahui apa sebenarnya bahan yang kita letak dibahagian alat sulit kita setiap masa dan kesannya.


Sebenarnya, tuala wanita yang terdapat di pasaran bukanlah 100% kapas. Sebenarnya ia dihasilkan dari serbuk kayu pulpa (kebanyakkan daripada kertas kitar semula) yang dilunturkan melalui proses dioksin menggunakan beberapa jenis bahan kimia sehingga bertukar menjadi warna putih. 




Agen peluntur yang kuat dan klorin digunakan untuk menukarkan dari warna asal kepada warna putih, suci dan bersih. Jadi belum tentu kesemua bahan kimia yang digunakan dalam proses pelunturan tadi hilang. Kalau tengok demo yang ditunjukkan memang tak sangguplah nak pakai dah tuala wanita yang ada dipasaran yang selalu nora pakai.. 

Cuba bayangkan sebahagaian dari kita dah mula menggunakan tuala wanita seawal umur 10 tahun.


Jadi, tidak hairan kalau seawal usia begini, kita dah mula terdedah kepada risiko jangkitan penyakit atau kuman tanpa disedari. Bayangkan bahan-bahan (kimia) yang ditinggalkan di dalam tuala wanita tadi akan menyerap masuk melalui kemaluan wanita (faraj) terus ke saluran peranakan. 

Jadi tidak hairan la kalau seawal usia 30′an, wanita telah mula dijangkitan penyakit seperti kanser rahim, kanser serviks, barah payu dara dan bermacam penyakit lagi. Antara faktor penyebab adalah penggunaan tuala wanita yang tidak mengikut piawaian. Kesan sampingan yang ditunjukkan bukan dalam masa 2 atau 3 hari tetapi memakan masa bertahun. 

Perasan tak trend penyakit yang menghinggap kaum hawa ini meningkat berbanding zaman dulu?? Punca yang paling jelas adalah tuala wanita. Zaman dulu wanita pakai kain tanpa bahan kimia atau dengan kata lain secara semula jadi sebagai alas. Berbeza dengan sekarang tuala wanita terdedah dengan bahan kimia dan recycle paper sebagai bahan pelapik asas. 

Apa yang nora cuba kongsikan, kita memerlukan produk yang boleh “recover” semula kesan penggunaan tuala wanita biasa ni. Penyakit datang dalam hidup kita melalui pelbagai cara tanpa disedari.


Kalau hari-hari kita gunakan produk kitar semula yang tidak diyakini risiko dijangkiti penyakit adalah tinggi. Atas kesedaran tentang pentingnya tuala wanita yang terbaik untuk wanita, 

Syarikat Hai-O Marketing telah mengeluarkan set tuala wanita 'Bio Seleza' Feminine Pad sebagai pilihan untuk wanita yang mementingkan kesihatan dan kebersihan. 


Bio Seleza adalah pilihan yang sangat tepat untuk kita mengelakkan risiko penggunaan tuala wanita yang terdedah dengan bahan kimia. Tuala wanita 'Bio Seleza' diperbuat daripada lapisan kapas lembut yang berkualiti tinggi.


TESTIMONI BIO SELEZA










PROMOSI BIO SELEZA



Banyak lagi kebaikan yang boleh didapati dari penggunaan Bio Seleza. Jika berminat untuk mengetahui tentang Bio Seleza dan berminat untuk mendapatkan set Bio Seleza yang pertama anda, 

Jangan segan-segan untuk menghubungi nora tau.. 
InsyaAllah setia membantu :):))) 



 Yours truly, nora 0125052381

No comments:

Post a Comment